Laat je inspireren door pedagogisch medewerkers

Betekenisvol werk

Want hier spelen, leren en beleven kinderen. Hier ontdekken ze de wereld en vangen ze nieuwe talenten op. Dankzij jou. Laat je inspireren door de verhalen van onze pedagogisch medewerkers. Zij vertellen wat kinderen van hen opvangen. 

Verhaal van de week

Zij-instroom

“Kinderen weten vaak niet waar het eten vandaan komt. Daarom bedacht ik het spel ‘Appelmoes groeit in een potje’.”

Proeven moet, lekker vinden niet. Nancy Aerts gaat twee keer in de week met een schoteltje met eetbare dingen zoals kaviaar, kroepoek en zeewier rond. Zo ontdekken kinderen hoeveel verschillende smaken er zijn. Ook mogen ze van haar lekker vies worden. Volgens Nancy is dat goed voor hun sensitieve ontwikkeling.

Lees de inspirerende verhalen van onze collega’s,
en ontdek wat zij vinden van hun werk in kinderopvang.

Soort
KDV/BSO
Pedagogisch medewerker

“Ik wil kinderen meegeven dat ze altijd open en eerlijk kunnen zijn. ”

Gewoon een beetje oppassen. Volgens Samantha van der Klauw is kinderopvang veel meer dan dat. Ze volgt de ontwikkeling van kinderen en gaat daarover in gesprek met ouders. Ook leert ze de kinderen dat eerlijkheid het langst duurt, ook als het niet makkelijk is om dat toe te geven.

“Ik wil kinderen meegeven dat ze altijd open en eerlijk kunnen zijn. ”

Zij-instromer

“Tot die tijd wil ik Luuk zoveel mogelijk meegeven, zodat hij straks zo stevig mogelijk in zijn schoenen staat.”

Net even dat duwtje in de rug geven. Dat doet Nick Goossens bij zijn vier mentorkinderen. Hij kijkt onder andere naar hoe het gaat met praten, hun sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid. Zijn kennis en vaardigheden als onderwijsassistent komen daarbij heel goed van pas.

“Tot die tijd wil ik Luuk zoveel mogelijk meegeven, zodat hij straks zo stevig mogelijk in zijn schoenen staat.”

Zij-instromer

“Laatst kroop Nova ineens bij me op schoot. Dat was echt een geluksmoment.”

Jolanda Campagne waagde de sprong van kantoor naar kinderopvang. Na een sessie bij het UWV was ze ervan overtuigd dat werken in kinderopvang echt iets voor haar is. Ze wil graag iets voor kinderen betekenen en is dol op hun puurheid.

“Laatst kroop Nova ineens bij me op schoot. Dat was echt een geluksmoment.”

Pedagogisch medewerker

“Kinderen experimenteren erop los. Dat inspireert mij ook om de serieusheid even los te laten. ”

Een veilige plek voor het kind maken. Door goed naar het kind te luisteren. Voor Miosotis Mata was deze aanpak nieuw. Zij komt van Bonaire: daar stonden de normen en waarden van die cultuur centraal in haar werk. Intussen heeft ze zich de aanpak eigengemaakt en voegt ze er haar ‘eigen sausje’ aan toe: openheid, warmte en liefde.

“Kinderen experimenteren erop los. Dat inspireert mij ook om de serieusheid even los te laten. ”

Pedagogisch medewerker

“Ongelofelijk, de enorme sprongen die Do heeft gemaakt. Ze heeft nu het vertrouwen: ik mag voelen wat ik voel.”

Werken in kinderopvang is Mirthe Braspenning op het lijf geschreven. Ze doet dat nu vier jaar en vindt vooral de band die ze opbouwt met kinderen belangrijk. Kinderen die haar met een grote glimlach opwachten. Beter kan haar dag niet beginnen.

“Ongelofelijk, de enorme sprongen die Do heeft gemaakt. Ze heeft nu het vertrouwen: ik mag voelen wat ik voel.”

Pedagogisch medewerker

“Ik vind het mooi om kinderen te helpen om zichzelf beter te begrijpen. ”

Dylan Sanders wist in eerste instantie niet zo goed wat hij voor werk wilde doen. Toen hij voor het eerst met kinderen ging werken, wist hij het zeker. Dit wil ik doen. Iedere dag blije kinderen om hem heen geeft hem veel energie en voldoening. En hij helpt ze graag zichzelf beter te begrijpen. Iedere dag blije…

“Ik vind het mooi om kinderen te helpen om zichzelf beter te begrijpen. ”

Zij-instromer

“Toen ik Hamza en Robin zag staan, glimmend van trots, dacht ik: wat heb ik toch een leuke baan!”

Vincent Moll verruilde zijn onderwijsbaan voor het werk als pedagogisch medewerker op de buitenschoolse opvang. Hij heeft nu veel meer vrijheid en kan de kinderen veel meer aandacht geven. Daar komt bij dat hij activiteiten doet die hij zelf ook erg leuk vindt.

“Toen ik Hamza en Robin zag staan, glimmend van trots, dacht ik: wat heb ik toch een leuke baan!”

Pedagogisch medewerker

“Toen ik na drie weken mijn neus om de hoek stak, zag ik hem vrolijk spelen in de poppenhoek. Ik schoot vol. ”

Chardina van Straalen weet als geen ander dat je in kinderopvang het verschil kunt maken. Neem bijvoorbeeld Sem. Toen hij op de kinderopvang kwam, was het een teruggetrokken jongetje. Nu is hij veel zelfverzekerder en klaar voor de basisschool.

“Toen ik na drie weken mijn neus om de hoek stak, zag ik hem vrolijk spelen in de poppenhoek. Ik schoot vol. ”

Pedagogisch medewerker

“Er zijn geen moeilijke kinderen, wel kinderen die het soms moeilijk hebben.”

Yaltah Freijters doet invalwerk in kinderopvang en heeft haar eigen kindercoachpraktijk. Voor haar de ideale combinatie. Ze heeft haar werktijden in de hand en haar kennis als kindercoach komt goed van pas in kinderopvang.

“Er zijn geen moeilijke kinderen, wel kinderen die het soms moeilijk hebben.”

Pedagogisch medewerker

“Toen ze huppelend voor de deur stonden en vrolijk zwaaiden bij het weggaan, voelde ik: ik zit hier echt op mijn plek.”

Hoewel Annemiek van Munster al 21 jaar in kinderopvang werkt, is ze er nog lang niet op uitgekeken. Ze voelt zich gezien en kan haar talenten er goed in kwijt. Ook krijgt ze alle ruimte om haar ideeën verder te ontwikkelen en uit te zetten.

“Toen ze huppelend voor de deur stonden en vrolijk zwaaiden bij het weggaan, voelde ik: ik zit hier echt op mijn plek.”

Pedagogisch medewerker

“Al snel bloeide Indy op. Ze lachte vaker, keek je aan en zocht contact met de andere kinderen.”

Eliza Strik van Eck ziet dat – kinderen die als klein baby’tje binnenkomen – ontzettend veel leren. En dat ouders best onzeker zijn, vooral bij hun eerste kindje. Zij adviseert deze ouders en praat met hen over de zorgen die ze over hun kind hebben.

“Al snel bloeide Indy op. Ze lachte vaker, keek je aan en zocht contact met de andere kinderen.”

Zij-instromer

“Prachtig, die opgetogen koppies op het moment dat ze mij in het vizier kregen: ‘We hebben hem gevonden!’”

Kevin den Otter is techniekdocent en pedagogisch medewerker in de buitenschoolse opvang. Hij vindt dat kinderen dingen moeten meemaken om hun wereld te verbreden. Daarom bedenkt hij van alles en trekt graag alle registers open.

“Prachtig, die opgetogen koppies op het moment dat ze mij in het vizier kregen: ‘We hebben hem gevonden!’”

Pedagogisch medewerker

“Ieder kind mag gezien worden. Daarom geef ik die rustige blije baby net zoveel aandacht als die drukke dreumes. ”

Daniëlle van Asselt bouwt echt een band met baby’s op. Ze is erg betrokken bij hun emotionele ontwikkeling. Ze is vooral trots op de grote ontwikkeling die de kinderen doormaken. Daniëlle werkt al veertien jaar als pedagogisch medewerker in kinderopvang.

“Ieder kind mag gezien worden. Daarom geef ik die rustige blije baby net zoveel aandacht als die drukke dreumes. ”

Pedagogisch medewerker

“Het was zo mooi om te zien dat Levi troost vond bij de fotowand en hij zich zo thuis voelde dat wij hem mochten steunen.”

Sanne Pouw werkt al twaalf jaar op een 0-4 jaar groep in kinderopvang. Het verveelt haar geen moment. Want iedere dag en ieder kind is weer anders.

“Het was zo mooi om te zien dat Levi troost vond bij de fotowand en hij zich zo thuis voelde dat wij hem mochten steunen.”

Zij-instromer

“Met mijn yoga-lessen leer ik kinderen te ontspannen, zodat ze zich bewust worden van hun lichaam en emoties.”

Selina maakte de overstap van kantoor naar kinderopvang. Ze optimaliseerde websites voor commerciële organisaties, maar merkte dat ze zingeving miste. Ze volgde haar hart en kwam bij de kinderopvang uit.

“Met mijn yoga-lessen leer ik kinderen te ontspannen, zodat ze zich bewust worden van hun lichaam en emoties.”

Vlogs

Video afspelen

Vlog van Jiska

“Ik kan mijn praktijkervaringen goed combineren met mijn wetenschappelijke achtergrond”
Video afspelen

Vlog van Sanne

“Ik heb de mogelijkheid gekregen om gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4 te halen”

Ontdek jouw
mogelijkheden

Zoek je een opleiding
als pedagogisch medewerker?

Werken en leren
in kinderopvang?

Terug in
kinderopvang?

Overstappen
naar kinderopvang?

Meer uit je vak halen
als pedagogisch medewerker?

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.