Laat je inspireren door pedagogisch medewerkers

Betekenisvol werk

Want hier spelen, leren en beleven kinderen. Hier ontdekken ze de wereld en vangen ze nieuwe talenten op. Dankzij jou. Laat je inspireren door de verhalen van onze pedagogisch medewerkers. Zij vertellen wat kinderen van hen opvangen. 

Verhaal van de week

“Hoe kun je de dag nu beter beginnen dan met zo’n heerlijke groepsknuffel?”

Hameren op regels dat werkt volgens Lotte Visser niet. In plaats van zeggen wat niet mag, kun je beter zeggen wat je wel wilt zien. Daarnaast ziet ze dat kinderen niet alleen van haar leren, maar ook van elkaar. Daar geniet ze iedere dag van.

Lees de inspirerende verhalen van onze collega’s,
en ontdek wat zij vinden van hun werk in kinderopvang.

Soort
KDV/BSO
Pedagogisch medewerker

“Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.”

Kinderen die hun eigen creativiteit ontwikkelen. Dat ziet Esther Timmerman het liefst. Ze heeft een kast vol materialen waarmee de kinderen aan de slag gaan. Dat is goed voor hun ontwikkeling, fantasie en zelfstandigheid.

“Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.”

Zij-instromer

“Soms kun je voor een kind écht het verschil maken.”

Invalwerk is afwisselend. Dat vindt flexwerker Larissa Brouwer. Met de grote kinderen knutselt en voetbalt ze en met de kleintjes knuffelt ze. Ook is haar flexwerk goed te combineren met haar studie ‘Creative Business’. Werken in kinderopvang is volgens haar het meest dankbare werk dat er is.

“Soms kun je voor een kind écht het verschil maken.”

Pedagogisch medewerker

“Als kinderen stout zijn, is dat een teken dat ze zich veilig voelen.”

Kinderen die extra hulp nodig hebben om straks naar de basisschool te kunnen gaan. Met die kinderen werkt Angelique van Geest. Ze volgt hun ontwikkeling en pakt dingen aan die moeilijk zijn voor de kinderen. Samen met ouders.

“Als kinderen stout zijn, is dat een teken dat ze zich veilig voelen.”

Pedagogisch medewerker

“Dit werk past zo goed bij me, dat ik het op mijn leeftijd met alle plezier 36 uur per week doe.”

Doen waar je gelukkig van wordt. Dat heeft José de Wit gedaan. Op haar 54e haalde ze via Erkenning van eerder Verworven Compententies (EVC) haar diploma. En nu werkt ze al een tijdje met veel plezier in kinderopvang.

“Dit werk past zo goed bij me, dat ik het op mijn leeftijd met alle plezier 36 uur per week doe.”

Student

“Ik help kinderen bij een goede start in het leven.”

De opleiding ecologische pedagogiek sluit goed aan bij kinderopvang. Dat vindt Kim Sierink. Door haar studie kijkt ze met een bredere blik naar kinderen. Dat maakt haar werk in kinderopvang juist zo leuk en leerzaam. Mooi is het werk ook: ze helpt kinderen bij een goede start in het leven.

“Ik help kinderen bij een goede start in het leven.”

Zij-instromer

“Ik zie hoeveel kinderen opsteken op een bso. Vooral op sociaal vlak.”

Met een blij gevoel stapt Sandra Ruis op haar fiets. De kinderen op de bso hadden het vanmiddag naar hun zin. Volgens haar leren kinderen ook veel op de bso. Vooral hoe ze het beste met andere kinderen en volwassenen kunnen omgaan.

“Ik zie hoeveel kinderen opsteken op een bso. Vooral op sociaal vlak.”

Pedagogisch medewerker

“Kinderen mogen het zeggen als ze iets niet willen en moeten zich thuis voelen.”

Zelf kiezen wat je wilt doen. Dat mogen de kinderen op de bso van Esther Neijmeijer-Oosterveld. Ze wil de kinderen een onvergetelijke tijd bezorgen. Ook zelf krijgt ze er veel voor terug: een knuffel, een glimlach of een mooie tekening.

“Kinderen mogen het zeggen als ze iets niet willen en moeten zich thuis voelen.”

Pedagogisch medewerker

“Ik wil dat kinderen zich fijn en veilig voelen.”

Na 19 jaar eruit te zijn geweest, ging Priscilla Verkooijen weer werken op de bso. De werktijden komen haar goed uit. Zo kan ze in de ochtend haar eigen dingen doen. Ze vindt het belangrijk dat kinderen zich fijn en veilig voelen. En dat ze weerbaarder worden.

“Ik wil dat kinderen zich fijn en veilig voelen.”

Pedagogisch medewerker

“Het werken met de kleintjes vind ik het allerleukst. Het geeft mij een goed gevoel dat ik ze kan helpen.”

Werken met de allerkleinsten vindt Chantal de Vos het leukst. Ze zijn afhankelijk en hebben veel zorg nodig. Het geeft haar dan ook een goed gevoel om deze baby’s te helpen. Het meest trots is ze op haar bijdrage aan de ontwikkeling van de baby’s.

“Het werken met de kleintjes vind ik het allerleukst. Het geeft mij een goed gevoel dat ik ze kan helpen.”

Zij-instromer

“Kinderen zijn leuke, kleine mensen waar je een vertrouwensband mee krijgt.”

Rakesh Goelela had een tussenjaar en ging werken in de bso. Hij vindt het zo leuk dat hij is gebleven. Met de kinderen bouwt hij een vertrouwensband op en hij ziet hun zelfvertrouwen groeien.

“Kinderen zijn leuke, kleine mensen waar je een vertrouwensband mee krijgt.”

Student

“Ik kan mijn werk in kinderopvang goed combineren met mijn studie.”

Ze begon als vakantiekracht in de invalpool en heeft het zo naar haar zin dat ze is gebleven in kinderopvang. Maartje Holdijk vindt haar werk uitdagend, houdt zich bezig met de ontwikkeling van kinderen en heeft veel doorgroeimogelijkheden. Ook kan zij haar werk goed met haar studie combineren.

“Ik kan mijn werk in kinderopvang goed combineren met mijn studie.”

Werken en leren

“Als ik begin met voorlezen, laat zelfs de grootste stuiterbal zich meevoeren met het verhaal.”

Kinderen komen tot rust. Als Robin Kort hun voorleest. Zelfs de grootste druktemaker laat zich meeslepen door het verhaal. Ook bij de kinderen zelf komen er verhalen los waar ze enthousiast over vertellen.

“Als ik begin met voorlezen, laat zelfs de grootste stuiterbal zich meevoeren met het verhaal.”

Pedagogisch medewerker

“Ik leid kinderen op een positieve manier af; dat geeft ze zelfvertrouwen.”

Een positieve aanpak. Daar gelooft Suzanne Terlouw in. Ze vindt het belangrijk dat kinderen gehoord en gezien worden. En ze leidt kinderen op een positieve manier af, zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen.

“Ik leid kinderen op een positieve manier af; dat geeft ze zelfvertrouwen.”

Zij-instromer

“Kinderen weten vaak niet waar het eten vandaan komt. Daarom bedacht ik het spel ‘Appelmoes groeit in een potje’.”

Proeven moet, lekker vinden niet. Nancy Aerts gaat twee keer in de week met een schoteltje met eetbare dingen zoals kaviaar, kroepoek en zeewier rond. Zo ontdekken kinderen hoeveel verschillende smaken er zijn. Ook mogen ze van haar lekker vies worden. Volgens Nancy is dat goed voor hun sensitieve ontwikkeling.

“Kinderen weten vaak niet waar het eten vandaan komt. Daarom bedacht ik het spel ‘Appelmoes groeit in een potje’.”

Pedagogisch medewerker

“Ik wil kinderen meegeven dat ze altijd open en eerlijk kunnen zijn. ”

Gewoon een beetje oppassen. Volgens Samantha van der Klauw is kinderopvang veel meer dan dat. Ze volgt de ontwikkeling van kinderen en gaat daarover in gesprek met ouders. Ook leert ze de kinderen dat eerlijkheid het langst duurt, ook als het niet makkelijk is om dat toe te geven.

“Ik wil kinderen meegeven dat ze altijd open en eerlijk kunnen zijn. ”

Vlogs

Video afspelen

Vlog van Jiska

“Ik kan mijn praktijkervaringen goed combineren met mijn wetenschappelijke achtergrond”
Video afspelen

Vlog van Sanne

“Ik heb de mogelijkheid gekregen om gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4 te halen”
Video afspelen

Vlog van Kelly

“Ik kom uit de luchtvaart, maar ik heb gekozen voor een carrièreswitch en werk nu in de kinderopvang”

Ontdek jouw
mogelijkheden

Zoek je een opleiding
als pedagogisch medewerker?

Werken en leren
in kinderopvang?

Terug in
kinderopvang?

Overstappen
naar kinderopvang?

Meer uit je vak halen
als pedagogisch medewerker?

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.