Ik leid kinderen op een positieve manier af; dat geeft ze zelfvertrouwen.

- Suzanne Terlouw

Een positieve aanpak. Daar gelooft Suzanne Terlouw in. Ze vindt het belangrijk dat kinderen gehoord en gezien worden. En ze leidt kinderen op een positieve manier af, zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen.

Faye vangt op dat zij gehoord en gezien wordt

Dankzij jou Suzanne

“Van de hele dag: ‘niet doen’, ‘blijf af’ en ‘hou op’ wordt helemaal niemand blij. Ik geloof in een positieve aanpak. Dus als een peuter met een stift heel hard op de tafel drukt, zeg ik: ‘Hey, wil jij soms een groter vel, dan kun je nog grotere stippen maken!’ Niet om het negatieve gedrag te belonen, maar om het kind af te leiden. Want iemand die zo doet, wil aandacht. Door het op een positieve manier af te leiden, geef je het kind zelfvertrouwen.”

Zich gehoord voelen
“De driejarige Yunus* heeft niet veel zelfvertrouwen. Dat zou je niet zeggen als je hem ziet met zijn bruine stekeltjes, ‘skinny’ jeans, stoere sneakertjes en pretoogjes. Altijd als hij ziet dat een kind ergens mee speelt, wil hij dat ook. Maar als hij het dan heeft, hoeft hij het niet meer.

Als hij naar me opkijkt en zegt: ‘Ik wil dat ook doen!’, zak ik door mijn knieën, kijk hem aan en zeg: ‘Dat is ook echt een hele leuke puzzel, zullen wij even iets anders doen?’ Zo laat ik zien dat ik hem heb gehoord. Hij mag soms iets extra’s uit de kast pakken, zodat hij zich speciaal voelt. Dat heeft hij nodig.”

Zichzelf zijn
“Ieder kind heeft een andere persoonlijkheid, ze zijn allemaal mooi. Faye* van bijna vier jaar kletst thuis iedereen de oren van het hoofd, maar is bij ons extreem verlegen. Ik wil dat zij voelt dat ik haar zie en accepteer. Ik kijk haar vaak even aan en knipoog. Of ga bij haar zitten als zij stil aan tafel aan het tekenen is. Dan wrijf ik over haar rug en zeg: ‘Wat is dat een mooie kleur, dat is mijn lievelingskleur.’ Dan knikt ze zachtjes. Ze hoeft niet te praten als ze dat niet wil, ze mag zichzelf zijn. Ik weet dat ze graag komt.”

“Twijfel je of het werk in kinderopvang iets voor je is? Stel je dan eens voor hoe mooi het is om een voorbeeld te zijn voor een groep minimensjes. Iedere volwassene heeft een talent en in kinderopvang kun je dat heel goed kwijt. Waarom zou je na een dag op kantoor ’s avonds met je gitaar op de bank gaan zitten, als je het ook op je werk kunt doen?’”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.

Wil jij net als Suzanne een positief en betekenisvol voorbeeld zijn voor een groep minimensjes? Bekijk dan of werken in kinderopvang bij je past en Doe de test!

 

Suzanne Terlouw

Quadrant kindercentra
Pedagogisch medewerker peutergroep
Sociaal Pedagogisch Werker 3
Werkt sinds 10 jaar in kinderopvang

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“De hele dag buiten zijn met een groep kinderen, ik krijg daar zoveel energie van.”

In kinderopvang is hij op zijn best. Nico Bubberman begon jaren terug als pedagogisch medewerker in kinderopvang, werd meubelmaker en keerde weer terug naar kinderopvang. Het liefst is hij de hele dag buiten met een groep kinderen. Daar krijgt hij veel energie van.

“Kinderen die meer begeleiding nodig hebben, dagen mij uit. ”

Kinderen ondersteunen die meer begeleiding nodig hebben. Dat vindt de 18-jarige bol-stagiaire Selina uitdagend aan werken in kinderopvang. Naast haar werk doet ze de mbo-opleiding tot pedagogisch medewerker. Ze wil nog heel lang in kinderopvang werken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.