Als ik begin met voorlezen, laat zelfs de grootste stuiterbal zich meevoeren met het verhaal.

- Robin Kort

Kinderen komen tot rust. Als Robin Kort hun voorleest. Zelfs de grootste druktemaker laat zich meeslepen door het verhaal. Ook bij de kinderen zelf komen er verhalen los waar ze enthousiast over vertellen.

Finn vangt op hoe hij met spanning kan omgaan

Dankzij jou Robin

“Een kind dat steeds heel boos is, heeft vaak gewoon een knuffel nodig. Daarom moet je altijd op zoek naar het gevoel achter bepaald gedrag. Dat leerde ik van Dana*. Een meisje van acht jaar dat steeds woedend in een hoekje kroop. Wat ik ook probeerde, ze bleef boos. Tot ik zag hoe een andere pedagogisch medewerker dat deed. Zij ging naar haar toe. ‘Ga weg!’, schreeuwde Dana en keek naar de grond. Maar mijn collega ging niet weg. Ze zakte door haar knieën en bleef heel rustig doorpraten. Het duurde even, maar ik zag Dana langzaam ontdooien. Eerst liet ze haar schoudertjes zakken, daarna loerde ze voorzichtig vanachter haar lange pony. Tot zij uiteindelijk toeliet dat mijn collega haar armen om haar heen sloeg. Ze begon keihard te huilen. Sindsdien gaat het veel beter. Als ze nu een boze bui heeft waar ze in blijft hangen, weet ik dat ze een knuffel nodig heeft.”

Spanning
“Een schooldag is heel gestructureerd en dat is voor sommige kinderen lastig. Omdat zij hun energie niet kwijt kunnen, bouwt de spanning zich op en dat moet eruit. Zo ook bij Finn*. Hij kon uit het niets keihard schreeuwen of een ander kind een klap geven. Eén bonk opgekropte spanning. Om hem te helpen, hebben we een stoplicht opgehangen. Groen was een blij gezicht, oranje neutraal en rood boos. Als hij kwam, wees hij aan wat hij voelde. Bij rood of oranje gingen we naar rustige plek en bedachten we samen hoe hij weer naar groen kon komen. Als ik hem nu hoor zeggen: ‘Stop, want ik vind dit niet leuk.’ Of ik hoor hem honderduit kletsen terwijl hij met strijkkralen bezig is, kan ik me niet meer voorstellen dat hij zo driftig was in het begin.”

Uitblazen na een drukke dag
“Collega’s zeggen dat ik rust uitstraal. Als ik met kussens op de grond ga zitten en begin met voorlezen, stopt zelfs de grootste stuiterbal met rennen om erbij te kruipen en zich mee te laten voeren met het verhaal. Zo zitten er in een mum van tijd allemaal kinderen om me heen. Ik doe wat stemmetjes en laat de plaatjes zien. Dan komen de verhalen los en ontstaan mooie gesprekken. Ik geniet en de kinderen ook. Zo kunnen ze even lekker uitblazen na een lange drukke dag.”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd. 

Wil jij net als Robin van betekenis zijn voor kinderen in de bso? Ontdek de mogelijkheden van werken en leren.

Robin Kort

Ludens
Pedagogisch medewerker bso
Bbl-opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker
Werkt 2 jaar in kinderopvang

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“De hele dag buiten zijn met een groep kinderen, ik krijg daar zoveel energie van.”

In kinderopvang is hij op zijn best. Nico Bubberman begon jaren terug als pedagogisch medewerker in kinderopvang, werd meubelmaker en keerde weer terug naar kinderopvang. Het liefst is hij de hele dag buiten met een groep kinderen. Daar krijgt hij veel energie van.

“Kinderen die meer begeleiding nodig hebben, dagen mij uit. ”

Kinderen ondersteunen die meer begeleiding nodig hebben. Dat vindt de 18-jarige bol-stagiaire Selina uitdagend aan werken in kinderopvang. Naast haar werk doet ze de mbo-opleiding tot pedagogisch medewerker. Ze wil nog heel lang in kinderopvang werken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.