Zakmessen, vuurtjes & modder
Waar zijn vrouwelijke collega’s vaker kiezen voor knutselen of dansen kiest Rick -als enige man op zijn locatie- voor zakmestraining, vuurtjes stoken of het organiseren van een modderfeest. Activiteiten die jongens én meisjes allebei leuk blijken te vinden. 'Rick, de kinderen worden er zo vies van' zeggen mijn collega’s soms, maar ze zien ook hoe blij het de kinderen maakt.’
Rick doet met alle activiteiten zelf mee. “Ik enthousiasmeer. Dat is echt mijn kwaliteit.” Rick schat gevaren ook anders in dan zijn collega’s: “Ik zie het fout gaan en zeg dan: Zie je wel? Je kunt vooraf waarschuwen, maar het gevaar zien ze niet.”
“Jij bent de leukste!”
Met een bso-contract van twintig uur snapt Rick wel dat mannen kiezen voor andere sectoren: “Je moet er bijna iets naast zoeken om rond te komen. Dat is jammer. Tegelijkertijd werk je door in de schoolvakanties, dat tikt aan.”
Mannen die met jonge kinderen werken is nog steeds een taboe ervaart Rick: “Kinderdagverblijven kiezen liever voor vrouwelijk personeel. Dat vind ik jammer. 'Jij bent de leukste' zeggen kinderen vaak tegen mij. Ik doe dingen anders. Dat valt op als je op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en op school altijd juffen hebt gehad.”
Praktijk versus school
Rick is een echte praktijkman. De combinatie werken en leren viel hem daarom zwaar. Rick: “Vooral verslagen schrijven, dat kostte veel moeite. Vraag mij iets te doen, ik doe het, maar alles uitschrijven? Pff! Nu, achteraf zeg ik: de opleiding was makkelijk, maar het steeds moeten zoeken naar formats en voorbeelden, maakte het echt lastig.” Een vervolgopleiding schuift Rick voorlopig voor zich uit. Rick: “Het contact met de kinderen is zó leuk, ik wil op de groep blijven staan.”
Verschil maken
Feliz (8) is een meisje wat Rick altijd bijblijft: “Ze was net verhuisd toen ze op de groep kwam. Ze was afwachtend en vond geen aansluiting. Ik vroeg mijzelf af: hoe kan ik haar betrekken bij de groep? We organiseerden samen een Spaanse les. Ik begon de les, maar ze nam het helemaal over! Dat zij de groep iets leerde, dat vond ze geweldig. Ze had een smile van oor tot oor.”
Vanaf dat moment ging het tussen Feliz en de groep langzaamaan beter: “Nu zijn we zo ver dat ze niet meer naar huis wil. Geweldig toch? Dan merk je dat je écht verschil maakt..”
*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.
Rick Boetekees
Bekijk vacatures in jouw regio