Kinderen mogen zijn wie ze zijn, zich thuis voelen.

- Ragna ten Holder

Hoe is het om, na een aantal jaar ‘eruit te zijn geweest’, weer terug te keren als pedagogisch medewerker op de bso? Ragna ten Holder zette kortgeleden de stap. En vertelt hoe ze opnieuw haar plek vond op de groep: “Aan de drukte en hectiek moest ik best even wennen, maar ik geniet weer enorm van het werken met kinderen.”

Mirthe vangt op dat overal muziek in zit!

Dankzij jou Ragna

Wat was voor jou de belangrijkste reden om weer in kinderopvang te gaan werken?

“Na mijn studie als gitaardocent aan het conservatorium, lag een baan op een muziekschool voor de hand. Maar dat beviel me niet zo goed en daarom ben ik, met veel plezier, op een bso gaan werken. Na een paar jaar ben ik gestopt omdat ik zelf moeder werd. Toen de kinderen groter werden en naar school gingen ben ik een thuispraktijk voor gitaarles begonnen. Inmiddels zijn de kinderen ouder en zelfstandiger en wilde ik meer werken.

Ik ben gaan solliciteren voor een baan op de bso omdat ik graag weer met kinderen wilde werken en de flexibiliteit van de tijden en mogelijkheden me aansprak. In eerste instantie solliciteerde ik voor de invalpoule, maar tijdens het sollicitatiegesprek kwam de vacature op de locatie waar ik nu werk ter sprake, waar ik vast op de groep kon staan. Heel toevallig heb ik bij een voorloper van deze locatie gewerkt en ik kwam zelfs een oud-collega uit die tijd tegen!”

Er is ongetwijfeld veel veranderd in de tussentijd. Kun je daar wat over vertellen?

“Zeker! Vooral de locatie zelf is enorm gegroeid. ‘Vroeger’ stonden we met z’n tweeën op de groep, nu met zes of zeven collega’s. Dat vraagt om meer afstemming en overleg. We werken digitaal met iPads in plaats van met papieren formulieren. En omdat het een grote locatie is zijn de activiteiten meer gepland en gestructureerd.”

Welke extra ervaring neem je mee denk je, doordat je ook een tijdje andere dingen hebt gedaan?

“Ik merk dat ik steviger in mijn schoenen sta, omdat ik zelf een gezin heb en mijn kinderen heb zien opgroeien. Die ervaring is heel fijn om mee te nemen. Als gitaardocent heb ik bovendien een andere achtergrond dan de meeste collega’s en daardoor breng ik vaak een ander perspectief mee in het team. Sowieso is het team heel divers qua leeftijd en ervaring, dus we leren allemaal van elkaar.”

Wat wil je kinderen graag meegeven?

“Ik wil de kinderen graag meegeven dat ze mogen zijn wie ze zijn. Geborgenheid vind ik belangrijk, dat ze zich thuis voelen. Ook vind ik het heel erg leuk om ze dingen te leren. Dus als ze iets nog niet zo goed kunnen, bijvoorbeeld knippen, dan gaan we samen aan de slag. Ik doe heel graag knutselactiviteiten en dan is het zo leuk om te merken dat de kinderen enthousiast zijn om mee te doen, trots zijn op wat ze hebben gemaakt. Ik krijg hier veel ruimte om met muziek aan de slag te gaan en geef inmiddels aan een groepje kinderen gitaarles. Het geeft niet alleen de kinderen, maar ook mij heel veel plezier als ze bijvoorbeeld een liedje oppakken!”

“Zelf heb ik dan weer geleerd dat kinderen soms veel meer kunnen dan je denkt. Ik ben nogal verzorgend en help ze heel graag, maar ik ervaar nu dat je kleine dingen, zoals een jas dicht ritsen, veters strikken, heel goed kunt loslaten en dat kinderen het dan zelf doen en oplossen.”

Heb je tips voor anderen die overwegen terug te komen naar kinderopvang?

“Ik zou goed kijken bij verschillende organisaties wat het beste bij jou past. Bij ons in de organisatie werken bijvoorbeeld ook veel mannen, dat vind ik leuk. Als je bijvoorbeeld kunt beginnen als invaller, is dat een hele goede manier om te ontdekken waar je het meest op je plek bent. Als je zin hebt om weer met kinderen te werken dan zeg ik, doen!”

Ragna ten Holder

Pedagogisch medewerker bso Bink kinderopvang
Gitaardocent muziekschool