Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij.

- Pepijn Verbrugge

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbruggen bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen. 

Tim vangt op hoe de natuur in elkaar steekt

Dankzij jou Pepijn

Baan met impact
“Ik zocht betekenisvol werk, een baan met impact en vond dat bij Struin – een buitenschoolse opvang (bso) in de natuur.” Pepijn Verbrugge heeft Toegepaste Psychologie gestudeerd en maakte de overstap naar kinderopvang. Hij is sinds een jaar pedagogisch medewerker. “Ik ben altijd bezig met duurzaamheid, klimaat en de ecologische crisis. Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. Ik hoop dat zij zich ontwikkelen tot duurzame wereldburgers. Dat is mijn motivatie.”

Paddenstoelen zoeken
Het is dinsdagmiddag half drie. Pepijn en zijn collega’s verzamelen bij de garage in de Giraffestraat in Nijmegen. Ze pakken rugzakken in. Pepijn: “Het is vochtig en windstil. Ik neem een gasbrander en pannetje mee. Vandaag gaan we paddenstoelen zoeken.” “Dit werk is zo leuk. Ik zie mezelf dit nog jaren doen.”

‘Pluk ‘m maar’
Pepijn haalt de kinderen op met de groepsfiets: “Die is favoriet bij de kinderen. We kunnen er met zijn tienen op.” Na het ophalen fietst de colonne naar de Groenlanden. Daar aangekomen is het tijd voor fruit. Pepijn haalt zijn paddenstoelenboekje tevoorschijn: “Deze paddenstoelen zoeken we vandaag. Zie je deze? Dat is de kastanjeboleet. En deze? Dat is eekhoorntjesbrood. Die zijn eetbaar.” 

De kinderen stuiven weg om te gaan zoeken. “Denk eraan! Geen paddenstoelen aanraken of plukken. Ze kunnen giftig zijn”, roept Pepijn hen nog na. Tim* (8 jaar) keert als eerste terug: ‘Ik heb er een gevonden!’ Met een spiegeltje in de ene hand en het boekje in de andere hand bekijken de kinderen de paddenstoel. ‘Het is een kastanjeboleet. Die is goed. Pluk ‘m maar.’ 

Naast elkaar zittend op een boomstam maken de kinderen de paddenstoelen schoon. Pepijn steekt de gasbrander aan. “We bakken de paddenstoelen in een beetje boter. Zie je ze kleiner worden? Dat noemen we slinken.” 

Vol energie
Na de proeverij rent een groepje jongens richting de grasheuvel. Het vochtige weer maakt van de helling een glijbaan waar de jongens zich joelend vanaf storten. Op de knieën, elkaar omhelzend of met zijn drieën in elkaar gevlochten rollen ze naar beneden. Pepijn: “Het is indrukwekkend hoe onbevreesd de kinderen zijn.” Sam* (8 jaar) raakt verstrikt in het gras en belandt met zijn gezicht in de modder. ‘Lekker!’, roept hij en rent weer de heuvel op. Zijn gezicht zit vol zwarte vegen. Pepijn lacht: “Ze hebben zoveel energie.”

Het is half zes als de kinderen worden opgehaald. Pepijn ruimt alle materialen op. “Het was een heerlijke dag vandaag.”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.

Lijkt het jou net als Pepijn ook leuk om kinderen over de natuur te leren op de bso? Doe de Diplomacheck en ontdek jouw mogelijkheden voor een overstap.

 

Pepijn Verbrugge

Struin
Pedagogisch medewerker
Hbo-opleiding Toegepaste Psychologie
Werkt 1 jaar in kinderopvang

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

Lorena Torres aan het werk kinderopvang in Maarssen

“Écht iets kunnen betekenen voor een kind. Dat is belangrijk.”

Bouwen aan de toekomst van Nederland én het kind in je zelf terugvinden. Dit maakt het beroep van pedagogisch medewerker voor Lorena Torres zo mooi. Ook is ze blij met de kansen van haar werkgever om haar talenten verder te ontwikkelen en in te zetten voor kinderopvang.

“Die dag – dát moment waarop zij zichzelf overwonnen – vergeten die jongens nooit meer.”

Veel verschillende banen heeft ze gehad. Maar werken op een bso in de natuur vindt Marja Kleijn het allerleukst. In de natuur komt het aan op samenwerken en elkaars talenten gebruiken. De groepsdynamiek die dan ontstaat, is volgens Marja nergens mee te vergelijken.

“De hele dag buiten zijn met een groep kinderen, ik krijg daar zoveel energie van.”

In kinderopvang is hij op zijn best. Nico Bubberman begon jaren terug als pedagogisch medewerker in kinderopvang, werd meubelmaker en keerde weer terug naar kinderopvang. Het liefst is hij de hele dag buiten met een groep kinderen. Daar krijgt hij veel energie van.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.