De hele dag buiten zijn met een groep kinderen, ik krijg daar zoveel energie van.

- Nico Bubberman

In kinderopvang is hij op zijn best. Nico Bubberman begon jaren terug als pedagogisch medewerker in kinderopvang, werd meubelmaker en keerde weer terug naar kinderopvang. Het liefst is hij de hele dag buiten met een groep kinderen. Daar krijgt hij veel energie van.

Jochem vangt op hoe hij stabiel kan lopen

Dankzij jou Nico

“De hele dag buiten zijn met een groep kinderen, ik krijg daar zoveel energie van. Die liefde voor buiten, ik hoop dat de kinderen dat meenemen en dat ze – eenmaal volwassen – ook kiezen voor een buitenleven.”

'Woutertje! Wakker worden!'

‘Woutertje! Woutertje! Wakker worden! Het is negen uur, tijd om op te staan.’ Woutertje Kaboutertje wordt, zoals iedere dag, buiten gewekt door Nico en de peuters. Na dit ochtendritueel start het dagprogramma. Nico: “Kinderen, we hebben laarzen, jassen en handschoenen. Laten we gaan struinen!”

Modderglijbaan
Sneeuw, wind, hagel of regen. Nico – natuur-pedagogisch medewerker – gaat iedere dag met de kinderen naar buiten. “Ons struinterrein is de natuur rondom Nijmegen. Bos, strand en water, we hebben hier alles.

De meest bezochte plek? Het Struinland in de Ooijpolder. Daar zijn onder andere modderglijbanen. Dat is een uitgegraven beek met steile wanden waar de kinderen vanaf glijden. Je wilt niet weten hoe de kinderen er daarna uitzien. Geweldig!” Vieze schoenen, jassen en onherkenbare modderhandschoenen, ouders vinden het prima. Nico: “Ouders weten waarvoor ze tekenen. Hoewel zomerouders vaak even moeten omschakelen in de herfst.”

‘Nu rent hij mij voorbij’
De allerjongsten op Struin – kinderopvang in de natuur – zijn twee jaar. Nico: “Die peuters zijn gewend op vlakke ondergronden te lopen. Met ons door het bos lopen, is wennen voor ze. Jochem*, toen twee jaar oud, was bijzonder onhandig. Nico: “Hij bleef maar vallen. Dan moest hij wel huilen. Door hem steeds te waarschuwen: “Hier ligt modder. Het is glad!” En hem te helpen: “Til je been íetsje hoger, stap over de Dauwbraam heen, til goed je voeten op”, verbeterde zijn motoriek. We zijn een jaar verder en nu rent hij mij voorbij.”

Respect, zorgen en leven in de natuur
Nico startte zijn loopbaan in kinderopvang, werd meubelmaker, maar keerde weer terug. Ondertussen was zijn diploma verouderd en moest hij laten zien dat hij voldoende ervaring heeft om in kinderopvang te werken. Hij deed daarvoor een assessment via een gelijkstellingsverzoek.

“Eerder werkte ik op een reguliere buitenschoolse opvang (bso). Iedere dag hetzelfde lokaal, speelgoed en schoolplein. Ik verpieterde. Hier ben ik op mijn best. We rennen, stoeien en ik leer de kinderen in bomen klimmen. Dat je van vlierbloesem limonade kunt maken, leerde ik zelf pas vijf jaar geleden. Maar de kinderen krijgen dat hier al van kleins af aan mee. Een fundament – respect, zorgen en leven in de natuur – wordt hier gelegd.”

Weerapps zijn onbetrouwbaar leerde Nico. “Die apps zitten er zo vaak naast. Regen? Eerder miezer. Vaker blijft het droog. Ik ben heel blij buiten aan het werk te zijn. Terugkeren naar een binnenbaan? Daar moet hij niet aan denken.

Vanwege privacyredenen is de naam van het kind in dit verhaal gefingeerd.

Verlang jij net als Nico ook weleens terug naar de kinderopvang? Ontdek jouw mogelijkheden om over te stappen.

Nico Bubberman

Struin
Pedagogisch medewerker
Mbo-opleiding Sociaal Cultureel Werk (gelijkstellingsverzoek met assessment)
Werkt 10 jaar in kinderopvang

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“Kinderen die meer begeleiding nodig hebben, dagen mij uit. ”

Kinderen ondersteunen die meer begeleiding nodig hebben. Dat vindt de 18-jarige bol-stagiaire Selina uitdagend aan werken in kinderopvang. Naast haar werk doet ze de mbo-opleiding tot pedagogisch medewerker. Ze wil nog heel lang in kinderopvang werken.

“Ik vind het leuk om activiteiten te bedenken die de kinderen verder helpt.”

Kinderen iets leren. Ze verder helpen. Dat is wat de zeventienjarige Joyce van Loeven zo aantrekt in werken in kinderopvang. Ze loopt stage en gaat naar school. Voor haar de ideale combinatie: wat ze leert, kan ze meteen in de praktijk brengen.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.