Hoe kun je de dag nu beter beginnen dan met zo’n heerlijke groepsknuffel?

- Lotte Visser

Hameren op regels dat werkt volgens Lotte Visser niet. Je kunt beter op een positieve manier zeggen wat je wél wilt zien dan de aandacht vestigen op wat niet mag. Ze ziet dat kinderen niet alleen van haar leren, maar ook van elkaar. Daar geniet ze iedere dag van. 

Sarah vangt op hoe zij haar angst kan overwinnen

Dankzij jou Lotte

“Iedere dag dat ik op de groep kom, komen er minstens twee kinderen op me afrennen om me een knuffel te geven. En zodra de anderen het zien, kruipen ze erbij. Ook dat kleintje dat nog maar net kan lopen. Hoe kun je de dag nu beter beginnen dan met zo’n heerlijke groepsknuffel?”

Sarah kwam steeds meer los
“Sommige kinderen kletsen meteen de oren van je hoofd; anderen zijn een stuk stiller zoals Sarah*. Zij was bijna twee jaar toen ze bij ons kwam. Een angstig meisje dat snel een pruillipje trok. En die –als er een nieuw iemand kwam – een veilige plek zocht waar zij zich terug kon trekken. Ze kwam weer tevoorschijn als die persoon weg was of als het voor haar veilig voelde.”

“Een kind dat zo bang is, moet je niet in het diepe gooien. Dus ik bleef bij haar en daagde haar op een andere manier uit om contact te leggen. Bijvoorbeeld door haar een taakje te geven. ‘Sarah, deel jij de washandjes uit?’ Zo kwam ze steeds meer los. Ze bleek een gezellige kletskous met een goed gevoel voor humor. Dan zei ze bijvoorbeeld met een serieus gezicht: ‘Hey, kijk, daar is mijn moeder.’ En als ik opkeek, lag ze in een deuk: ‘Grapje!’”

Zeggen wat je wél wilt zien
“Te veel op de regels zitten, werkt niet met kinderen. Je kunt beter op een positieve manier zeggen wat je wél wilt zien dan de aandacht vestigen op wat niet mag. Bijvoorbeeld bij de tweejarige Nick* zojuist aan tafel. Hij keek me ondeugend aan met zo’n blik van: die beker ga ik dus echt niet leegdrinken. Dan ben ik hem voor en zeg: ‘Als jij die beker leegdrinkt, doen wij een high five, afgesproken?’ Dat werkt!”

Kinderen leren van elkaar
“In kinderopvang leren kinderen niet alleen van ons, maar ook van elkaar. Zo zag ik vorige week iets moois. Een jongetje van anderhalf dat nog niet kan lopen, werd door twee andere jongetjes voorzichtig bij zijn handjes gepakt en aangemoedigd om een stapje te zetten. Dat is toch prachtig?”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.

Wil je ook overstappen naar kinderopvang? Zo doe je dat.

Wil je ook je verhaal delen? Dat kan! Maak in 3 simpele stappen jouw eigen verhaal en upload een leuke foto van jezelf. Daarna kun je jouw verhaal delen op social media. Wie weet inspireer jij anderen om ook in kinderopvang te komen werken! #1voor1

Lotte Visser

Doomijn Kinderopvang
Pedagogisch medewerker
Mbo-opleiding Pedagogisch Medewerker
Werkt 14 jaar in kinderopvang

Is werken in kinderopvang ook iets voor jou?

Lees meer verhalen

“Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.”

Kinderen die hun eigen creativiteit ontwikkelen. Dat ziet Esther Timmerman het liefst. Ze heeft een kast vol materialen waarmee de kinderen aan de slag gaan. Dat is goed voor hun ontwikkeling, fantasie en zelfstandigheid.

“Soms kun je voor een kind écht het verschil maken.”

Invalwerk is afwisselend. Dat vindt flexwerker Larissa Brouwer. Met de grote kinderen knutselt en voetbalt ze en met de kleintjes knuffelt ze. Ook is haar flexwerk goed te combineren met haar studie ‘Creative Business’. Werken in kinderopvang is volgens haar het meest dankbare werk dat er is.

“Als kinderen stout zijn, is dat een teken dat ze zich veilig voelen.”

Kinderen die extra hulp nodig hebben om straks naar de basisschool te kunnen gaan. Met die kinderen werkt Angelique van Geest. Ze volgt hun ontwikkeling en pakt dingen aan die moeilijk zijn voor de kinderen. Samen met ouders.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.