Hoe kun je de dag nu beter beginnen dan met zo’n heerlijke groepsknuffel?

- Lotte Visser

Hameren op regels dat werkt volgens Lotte Visser niet. Je kunt beter op een positieve manier zeggen wat je wél wilt zien dan de aandacht vestigen op wat niet mag. Ze ziet dat kinderen niet alleen van haar leren, maar ook van elkaar. Daar geniet ze iedere dag van. 

Sarah vangt op hoe zij haar angst kan overwinnen

Dankzij jou Lotte

“Iedere dag dat ik op de groep kom, komen er minstens twee kinderen op me afrennen om me een knuffel te geven. En zodra de anderen het zien, kruipen ze erbij. Ook dat kleintje dat nog maar net kan lopen. Hoe kun je de dag nu beter beginnen dan met zo’n heerlijke groepsknuffel?”

Sarah kwam steeds meer los
“Sommige kinderen kletsen meteen de oren van je hoofd; anderen zijn een stuk stiller zoals Sarah*. Zij was bijna twee jaar toen ze bij ons kwam. Een angstig meisje dat snel een pruillipje trok. En die –als er een nieuw iemand kwam – een veilige plek zocht waar zij zich terug kon trekken. Ze kwam weer tevoorschijn als die persoon weg was of als het voor haar veilig voelde.”

“Een kind dat zo bang is, moet je niet in het diepe gooien. Dus ik bleef bij haar en daagde haar op een andere manier uit om contact te leggen. Bijvoorbeeld door haar een taakje te geven. ‘Sarah, deel jij de washandjes uit?’ Zo kwam ze steeds meer los. Ze bleek een gezellige kletskous met een goed gevoel voor humor. Dan zei ze bijvoorbeeld met een serieus gezicht: ‘Hey, kijk, daar is mijn moeder.’ En als ik opkeek, lag ze in een deuk: ‘Grapje!’”

Zeggen wat je wél wilt zien
“Te veel op de regels zitten, werkt niet met kinderen. Je kunt beter op een positieve manier zeggen wat je wél wilt zien dan de aandacht vestigen op wat niet mag. Bijvoorbeeld bij de tweejarige Nick* zojuist aan tafel. Hij keek me ondeugend aan met zo’n blik van: die beker ga ik dus echt niet leegdrinken. Dan ben ik hem voor en zeg: ‘Als jij die beker leegdrinkt, doen wij een high five, afgesproken?’ Dat werkt!”

Kinderen leren van elkaar
“In kinderopvang leren kinderen niet alleen van ons, maar ook van elkaar. Zo zag ik vorige week iets moois. Een jongetje van anderhalf dat nog niet kan lopen, werd door twee andere jongetjes voorzichtig bij zijn handjes gepakt en aangemoedigd om een stapje te zetten. Dat is toch prachtig?”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.

Vind jij het net als Lotte een uitdaging om kinderen op een positieve manier te leren wat wel en niet mag? Bekijk dan of werken in kinderopvang ook iets voor jou is en Doe de test!

 

Lotte Visser

Doomijn Kinderopvang
Pedagogisch medewerker
Mbo-opleiding Pedagogisch Medewerker
Werkt 14 jaar in kinderopvang

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

Lorena Torres aan het werk kinderopvang in Maarssen

“Écht iets kunnen betekenen voor een kind. Dat is belangrijk.”

Bouwen aan de toekomst van Nederland én het kind in je zelf terugvinden. Dit maakt het beroep van pedagogisch medewerker voor Lorena Torres zo mooi. Ook is ze blij met de kansen van haar werkgever om haar talenten verder te ontwikkelen en in te zetten voor kinderopvang.

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“Die dag – dát moment waarop zij zichzelf overwonnen – vergeten die jongens nooit meer.”

Veel verschillende banen heeft ze gehad. Maar werken op een bso in de natuur vindt Marja Kleijn het allerleukst. In de natuur komt het aan op samenwerken en elkaars talenten gebruiken. De groepsdynamiek die dan ontstaat, is volgens Marja nergens mee te vergelijken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.