Ik vind het leuk om activiteiten te bedenken die de kinderen verder helpt.

- Joyce van Loeven

Kinderen iets leren. Dat is wat de zeventienjarige Joyce van Loeven zo aantrekt in werken in kinderopvang. Ze loopt stage en gaat naar school. Voor haar de ideale combinatie: wat ze leert, kan ze meteen in de praktijk brengen.

Pelle leert hoe hij kan delen

Dankzij jou Joyce

Tip van haar vader
Haar vader tipte haar te gaan kijken op het regionaal opleidingscentrum (roc). Inmiddels is Joyce van Loeven met haar tweede stage in kinderopvang bezig. De praktijkopdrachten gaan haar goed af, maar de theorietoetsen vindt de zeventienjarige studente pittig. 

 School en stage
“Dankzij een tip van mijn vader koos ik voor kinderopvang. Hij zei: ‘Jij vindt kinderen toch zo leuk? Ga dan eens kijken naar de roc-opleidingen in Helmond.’ Eigenlijk moet ik hem daar nog steeds voor bedanken.” Joyce loopt twee dagen per week stage op een peutergroep en gaat drie dagen naar school. “Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze.”

Theorie meteen in de praktijk brengen
“De combinatie stage en school werkt voor mij heel fijn. Ik pas de theorie meteen toe. Mijn eerste stage begon vorig jaar, nadat ik eerst tien weken les op school had gekregen. Ik vond dat enorm spannend, ik zat nog maar zo kort op school. Maar het wende snel. Ik had een goede begeleider."

"Als ik moet kiezen, ben ik liever hier op locatie dan op school. Mijn schooldagen zijn lang en ik ben geen stilzitter. Ik moet er echt mijn aandacht bij houden. Daarom maak ik samenvattingen tijdens de les. De docenten doen echt hun best om ons te boeien. Ze komen allemaal uit de praktijk en werkten bijvoorbeeld met moeilijk opvoedbare kinderen. Er zijn altijd genoeg verhalen te vertellen.”

Kinderen iets leren
“Op mijn stageplek ben ik altijd bezig. Het is lekker druk en de kinderen zijn gezellig. Ik vind het leuk om activiteiten te bedenken die de kinderen verder helpt. Ik begeleid nu Pelle*. Hij is impulsief, wordt snel boos en kan niet zo goed delen. Ik speel met hem en beetje bij beetje vraag ik andere kinderen mee te doen. Dan moet hij gaan delen en samenwerken. Pakt hij een speelgoedje van een ander kind af? Dan spring ik in. Weet je wat echt belangrijk in kinderopvang is? Geduld. Kinderen snappen niet alles in één keer.”

Openboektoetsen
“De toetsen die ik op school krijg, zijn openboektoetsen. Een theorieboek of een eigengemaakte samenvatting mag je erbij houden. Ik vind die toetsen lastiger dan de praktijkopdrachten, omdat er vaak moeilijke woorden in staan. De eerste toets vorig jaar was het moeilijkst. Die ging over de taalontwikkeling van kinderen. Ik ben niet zo talig.”

Werken met kinderen en dieren
“Als ik volgend jaar mijn diploma haal, ben ik negentien. Ik vind dat nog te jong om fulltime aan het werk te gaan. In de toekomst wil ik graag met kinderen én dieren werken. Bijvoorbeeld op een buitenschoolse opvang (bso) met een manege. Ik denk erover om volgend jaar stage te gaan lopen op een kinderdagverblijf met dieren.”

*Vanwege privacyredenen is de naam van het kind in dit verhaal gefingeerd.

Wil je net als Joyce ook aan de slag in kinderopvang, maar heb je nog niet het juiste diploma? Met een bol-, bbl- of hbo-opleiding kun je werken en leren tegelijk.  Ontdek de mogelijkheden hier.

Joyce van Loeven

Kinderdagverblijf de Bereboot
Pedagogisch medewerker peutergroep
Mbo-opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker (bbl-opleiding, tweedejaars)

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“De hele dag buiten zijn met een groep kinderen, ik krijg daar zoveel energie van.”

In kinderopvang is hij op zijn best. Nico Bubberman begon jaren terug als pedagogisch medewerker in kinderopvang, werd meubelmaker en keerde weer terug naar kinderopvang. Het liefst is hij de hele dag buiten met een groep kinderen. Daar krijgt hij veel energie van.

“Kinderen die meer begeleiding nodig hebben, dagen mij uit. ”

Kinderen ondersteunen die meer begeleiding nodig hebben. Dat vindt de 18-jarige bol-stagiaire Selina uitdagend aan werken in kinderopvang. Naast haar werk doet ze de mbo-opleiding tot pedagogisch medewerker. Ze wil nog heel lang in kinderopvang werken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.