Ineens, uit het niets, begon Freja tegen het meisje te fluisteren. Iedereen stond hier met tranen in de ogen.

- Jessie Schreurs

Liefde geven en doorgeven. Dat is de visie van de internationale kinderopvang in Denemarken waar Jessie Schreurs stage loopt op een baby- en peutergroep. Ook krijgen de kinderen teken-, schilder- en muziekles.

Freja vangt op dat ze mag praten

Dankzij jou Jessie

Na anderhalf jaar studeren en twee stages op een basisschool stapte Jessie begin dit jaar over van de opleiding tot klassenassistent naar die van gespecialiseerd pedagogisch medewerker. Nu loopt ze stage in Denemarken op een baby- en peutergroep. Jessie: “Dat is heel anders dan een school.”

Internationale opvang
“Deze opvang is internationaal. De kinderen komen bijvoorbeeld uit Griekenland, Spanje of Roemenië. Ik praat Engels tegen ze. De kinderen hier in de opvang zijn iets ouder dan in Nederland. Ze komen met zestien maanden en blijven tot hun zesde jaar.

Liefde geven en doorgeven
Wij werken hier vanuit de visie dat je liefde geeft en doorgeeft. Straffen doen we niet. Zie je een kind slaan? Je pakt het op en geeft een knuffel. Je blijft bij het kind, ook als het gilt of schopt. Kunst, muziek en natuur zijn belangrijk, dus krijgen de kinderen teken-, schilder- en muziekles. Vorige week sloegen de kinderen met bestek op potten en pannen. Ze waren een orkest. Een hels kabaal, maar wel enorm leuk.”

Tranen in mijn ogen
“Een meisje dat ik nooit meer ga vergeten, is Freja*. Ze was bijna vier jaar, maar weigerde om te praten. Dit zou nog jaren gaan duren volgens haar therapeut. Er kwam een nieuw meisje en dat ging naast Freja zitten. Zij wilde met haar spelen. Dat Freja niet praatte, wist zij niet. Ineens, uit het niets, begon Freja tegen het meisje te fluisteren. Iedereen stond hier met tranen in de ogen. Nu praat ze tegen iedereen. Ze kent alle vormen, alle kleuren en weet precies wat ze wil. Ongelooflijk. Echt een wonder.”

Lager tempo
“Het tempo ligt hier lager. Na het eten bijvoorbeeld is het verhaaltjestijd. Alle kinderen, ook die nog niet kunnen lezen, liggen op matjes en bekijken boekjes. In Nederland gaan de jongste kinderen naar bed en de oudsten buitenspelen. Dan is het ook rustig, maar niet zo stil als hier. Aan mijn leerdoelen – rustiger en geduldiger blijven – kan ik hier dus goed werken. Het Scandinavische systeem van kinderopvang en basisonderwijs wordt over de hele wereld overgenomen. Dan wil je hier toch ook stage lopen?”

*Vanwege privacyredenen is de naam van het kind in dit verhaal gefingeerd.

Overweeg jij net als Jessie ook een studie waarmee je straks kunt werken in de kinderopvang? Bekijk hier alle opleidingen.

Jessie Schreurs

Partou
Derdejaarsstudente
Mbo-opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker (Sunrise International Preschool, Denemarken)

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

Lorena Torres aan het werk kinderopvang in Maarssen

“Écht iets kunnen betekenen voor een kind. Dat is belangrijk.”

Bouwen aan de toekomst van Nederland én het kind in je zelf terugvinden. Dit maakt het beroep van pedagogisch medewerker voor Lorena Torres zo mooi. Ook is ze blij met de kansen van haar werkgever om haar talenten verder te ontwikkelen en in te zetten voor kinderopvang.

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“Die dag – dát moment waarop zij zichzelf overwonnen – vergeten die jongens nooit meer.”

Veel verschillende banen heeft ze gehad. Maar werken op een bso in de natuur vindt Marja Kleijn het allerleukst. In de natuur komt het aan op samenwerken en elkaars talenten gebruiken. De groepsdynamiek die dan ontstaat, is volgens Marja nergens mee te vergelijken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.