Sommige kinderen hebben meer aan duidelijkheid en uitleg dan een knuffel of aai over hun bol.

- Ine Vink

Werken met kinderen. Dat is de droom van Ine Vink. Lang dacht ze dat dat niet mogelijk was, omdat ze autisme heeft. Maar niets is minder waar. Ze is op latere leeftijd (34 jaar) gaan werken en leren in kinderopvang. En dat bevalt haar goed. 

Luuk vangt op dat hij meer alleen kan dan hij denkt

Dankzij jou Ine 

“Mijn droom om te werken met kinderen heb ik waargemaakt. Terwijl ik er eerst vanuit ging dat dat niet zou kunnen vanwege mijn autisme. Nu werk en leer ik tegelijkertijd: ik zit in het eerste jaar van mijn bbl-opleiding tot pedagogisch medewerker en werk als pedagogisch medewerker op een dreumesgroep. En heb het enorm naar mijn zin!” 

‘Uiteindelijk groeide hij over zijn verlatingsangst heen'
“Afscheid nemen van papa en mama is voor nieuwe kindjes altijd moeilijk. Na een paar weken gaat dat beter. Bij Luuk* was dat precies andersom. Ging hij eerst lekker spelen als zijn ouders vertrokken, later stond hij steeds vaker te huilen bij het hek. ‘Mamma? Mamma toe?’, zei hij dan. Mijn hart brak als ik hem daar zo zag staan. Ik pakte steeds zijn handje, zei dat mama straks zou komen en nam hem vervolgens mee naar de glijbaan. Dat leidde hem af. Zo had hij toch een leuke dag. Ik moest wel constant op hem letten. Als ik Luuk te lang bij het hek liet staan stonden er ineens vijf dreumesen naast hem ook ‘Mama, mama’ te roepen. Uiteindelijk groeide hij over zijn verlatingsangst heen.”  

Droom wordt werkelijkheid
“Heel jong wist ik al dat ik met kinderen wilde werken. Een onmogelijke droom dacht ik, want ik heb autisme. Ik was achttien jaar toen het UWV mij afkeurde en ik een Wajong-uitkering kreeg. Toen mijn zoon oud genoeg was voor de peuterspeelzaal vroeg ik het UWV om een Werkfit-traject. Werken in kinderopvang en de opleiding tot pedagogisch medewerker bleek haalbaar. Mijn autisme is geen obstakel. Sommige kinderen hebben meer aan duidelijkheid en uitleg dan een knuffel of aai over hun bol. Ik kan mij in hen verplaatsen. Deze baan biedt structuur. Wij werken volgens een schema. Kom ik als eerste medewerker binnen? Dan vang ik de kinderen op, we spelen, eten fruit en ruimen de tafel op. Mijn collega doet ondertussen de huishoudelijke taken en de lichamelijke verzorging. Na de middagboterham wisselen we om. Zo weet ik altijd waar ik aan toe ben. En de kinderen ook.” 

*Vanwege privacyredenen is de naam van het kind in dit verhaal gefingeerd.   

Heb jij net als Ine de droom om in kinderopvang te werken, maar heb je nog niet het juist diploma? Met een bol-, bbl- of hbo-opleiding kun je werken en leren tegelijk. Ontdek de mogelijkheden hier. 

 

Ine Vink

Kinderdagverblijf de Bereboot
Eerstejaarsstudente en pedagogisch medewerker dreumesgroep
Mbo-opleiding Pedagogisch Medewerker

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

Lorena Torres aan het werk kinderopvang in Maarssen

“Écht iets kunnen betekenen voor een kind. Dat is belangrijk.”

Bouwen aan de toekomst van Nederland én het kind in je zelf terugvinden. Dit maakt het beroep van pedagogisch medewerker voor Lorena Torres zo mooi. Ook is ze blij met de kansen van haar werkgever om haar talenten verder te ontwikkelen en in te zetten voor kinderopvang.

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“Die dag – dát moment waarop zij zichzelf overwonnen – vergeten die jongens nooit meer.”

Veel verschillende banen heeft ze gehad. Maar werken op een bso in de natuur vindt Marja Kleijn het allerleukst. In de natuur komt het aan op samenwerken en elkaars talenten gebruiken. De groepsdynamiek die dan ontstaat, is volgens Marja nergens mee te vergelijken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.