Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.

- Esther Timmerman

Kinderen die hun eigen creativiteit ontwikkelen. Dat ziet Esther Timmerman het liefst. Ze heeft een kast vol materialen waarmee de kinderen aan de slag gaan. Dat is goed voor hun ontwikkeling, fantasie en zelfstandigheid.

Kas vangt op dat hij zijn verbeelding kan gebruiken

Dankzij jou Esther

“Kinderen leren nog te vaak hoe ze dingen moeten kopiëren. Dan is er een voorbeeld van een paashaas of kerstboom die ze na kunnen maken. Ik heb liever dat kinderen hun eigen creativiteit ontwikkelen.  Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.”

Kinderen zijn van nature onderzoekers
“Bij KinderRijk werken we volgens de pedagogische visie van Loris Malaguzzi. Die gaat ervan uit dat kinderen van nature onderzoekers zijn. Dat ze geboren worden met verschillende talenten en capaciteiten en zelf richting geven aan hun ontwikkeling. Ik probeer materialen zo neutraal mogelijk aan te bieden, zodat ze hun fantasie moeten gebruiken.”

 Verbeelding
“Kas* van vier jaar knipt het liefst de hele dag strookjes. Toen hij er dertig had, riep hij: ‘Ik ben klaar!’ Ik vroeg: ‘Wat zullen we ermee doen?’ ‘Gooi maar weg!’ Ik hield het als een bosje vast en vroeg hem: ‘Wat kun je ervan maken?’ Hij keek, dacht even na en zei ‘Het lijkt op een boom.’ Dus hup, een elastiekje omheen. Vervolgens riep hij de hele dag trots: ‘Kijk, een boom!’”

Verhalen
“Ik heb een kast vol materialen. Waar ze bij kunnen, mogen ze pakken. Om de rest van het materiaal kunnen ze vragen. Het is goed voor hun ontwikkeling, fantasie en zelfstandigheid. En ze maken er een verhaal van. Dat is goed voor hun taalontwikkeling. Laatst had ik een zak rijst groen gemaakt en in een zandbak gedaan. De kinderen eromheen. Met houten beestjes, eieren en lammetjes maakten ze hele verhalen.”

Eurekamoment
“Hiervoor werkte ik met dementerende ouderen, maar dat werd me lichamelijk te zwaar. Daar heb ik een zesde zintuig ontwikkeld. Dementerenden kunnen zich niet met woorden uitdrukken en jonge kinderen praten nog niet.”

“Op het kinderdagverblijf was Aya*, een Japans meisje van tweeëneenhalf jaar. Ze sprak geen Nederlands en het was moeilijk aan haar gezichtje te zien wat ze voelde. Wat mijn collega’s ook deden, ze sliep niet. Toen ik haar naar bed bracht, begon ik haar intuïtief te aaien van haar neus tot haar voorhoofd. Langzaam zakten haar oogleden dicht en viel ze in een diepe slaap. Later zei een collega: ‘Esther, dat was echt een eurekamoment!’ Sinds wij dat zo doen, slaapt ze prima.”

“Ik geloof dat mensen uit de ouderenzorg ook heel geschikt zijn voor kinderopvang. De ouderenzorg is een prachtig vak, maar als het lichamelijk te zwaar wordt, kan dit een prachtige stap zijn.”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.

Wil je ook overstappen naar kinderopvang? Zo doe je dat.

Wil je ook je verhaal delen? Dat kan! Maak in 3 simpele stappen jouw eigen verhaal en upload een leuke foto van jezelf. Daarna kun je jouw verhaal delen op social media. Wie weet inspireer jij anderen om ook in kinderopvang te komen werken! #1voor1

 

Esther Timmerman

KinderRijk
Pedagogisch medewerker kinderopvang
Mbo-opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerk
Werkt 5 jaar in kinderopvang

Is werken in kinderopvang ook iets voor jou?

Lees meer verhalen

“Hoe kun je de dag nu beter beginnen dan met zo’n heerlijke groepsknuffel?”

Hameren op regels dat werkt volgens Lotte Visser niet. In plaats van zeggen wat niet mag, kun je beter zeggen wat je wel wilt zien. Daarnaast ziet ze dat kinderen niet alleen van haar leren, maar ook van elkaar. Daar geniet ze iedere dag van.

“Soms kun je voor een kind écht het verschil maken.”

Invalwerk is afwisselend. Dat vindt flexwerker Larissa Brouwer. Met de grote kinderen knutselt en voetbalt ze en met de kleintjes knuffelt ze. Ook is haar flexwerk goed te combineren met haar studie ‘Creative Business’. Werken in kinderopvang is volgens haar het meest dankbare werk dat er is.

“Als kinderen stout zijn, is dat een teken dat ze zich veilig voelen.”

Kinderen die extra hulp nodig hebben om straks naar de basisschool te kunnen gaan. Met die kinderen werkt Angelique van Geest. Ze volgt hun ontwikkeling en pakt dingen aan die moeilijk zijn voor de kinderen. Samen met ouders.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.