Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.

- Esther Timmerman

Kinderen die hun eigen creativiteit ontwikkelen. Dat ziet Esther Timmerman het liefst. Ze heeft een kast vol materialen waarmee de kinderen aan de slag gaan. Dat is goed voor hun ontwikkeling, fantasie en zelfstandigheid.

Kas vangt op dat hij zijn verbeelding kan gebruiken

Dankzij jou Esther

“Kinderen leren nog te vaak hoe ze dingen moeten kopiëren. Dan is er een voorbeeld van een paashaas of kerstboom die ze na kunnen maken. Ik heb liever dat kinderen hun eigen creativiteit ontwikkelen.  Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.”

Kinderen zijn van nature onderzoekers
“Bij KinderRijk werken we volgens de pedagogische visie van Loris Malaguzzi. Die gaat ervan uit dat kinderen van nature onderzoekers zijn. Dat ze geboren worden met verschillende talenten en capaciteiten en zelf richting geven aan hun ontwikkeling. Ik probeer materialen zo neutraal mogelijk aan te bieden, zodat ze hun fantasie moeten gebruiken.”

 Verbeelding
“Kas* van vier jaar knipt het liefst de hele dag strookjes. Toen hij er dertig had, riep hij: ‘Ik ben klaar!’ Ik vroeg: ‘Wat zullen we ermee doen?’ ‘Gooi maar weg!’ Ik hield het als een bosje vast en vroeg hem: ‘Wat kun je ervan maken?’ Hij keek, dacht even na en zei ‘Het lijkt op een boom.’ Dus hup, een elastiekje omheen. Vervolgens riep hij de hele dag trots: ‘Kijk, een boom!’”

Verhalen
“Ik heb een kast vol materialen. Waar ze bij kunnen, mogen ze pakken. Om de rest van het materiaal kunnen ze vragen. Het is goed voor hun ontwikkeling, fantasie en zelfstandigheid. En ze maken er een verhaal van. Dat is goed voor hun taalontwikkeling. Laatst had ik een zak rijst groen gemaakt en in een zandbak gedaan. De kinderen eromheen. Met houten beestjes, eieren en lammetjes maakten ze hele verhalen.”

Eurekamoment
“Hiervoor werkte ik met dementerende ouderen, maar dat werd me lichamelijk te zwaar. Daar heb ik een zesde zintuig ontwikkeld. Dementerenden kunnen zich niet met woorden uitdrukken en jonge kinderen praten nog niet.”

“Op het kinderdagverblijf was Aya*, een Japans meisje van tweeëneenhalf jaar. Ze sprak geen Nederlands en het was moeilijk aan haar gezichtje te zien wat ze voelde. Wat mijn collega’s ook deden, ze sliep niet. Toen ik haar naar bed bracht, begon ik haar intuïtief te aaien van haar neus tot haar voorhoofd. Langzaam zakten haar oogleden dicht en viel ze in een diepe slaap. Later zei een collega: ‘Esther, dat was echt een eurekamoment!’ Sinds wij dat zo doen, slaapt ze prima.”

“Ik geloof dat mensen uit de ouderenzorg ook heel geschikt zijn voor kinderopvang. De ouderenzorg is een prachtig vak, maar als het lichamelijk te zwaar wordt, kan dit een prachtige stap zijn.”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.

Wil jij net als Esther ook aan de slag in kinderopvang ? Ontdek de mogelijkheden om over te stappen.

 

 

Esther Timmerman

KinderRijk
Pedagogisch medewerker kinderopvang
Mbo-opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker
Werkt 5 jaar in kinderopvang

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

Lorena Torres aan het werk kinderopvang in Maarssen

“Écht iets kunnen betekenen voor een kind. Dat is belangrijk.”

Bouwen aan de toekomst van Nederland én het kind in je zelf terugvinden. Dit maakt het beroep van pedagogisch medewerker voor Lorena Torres zo mooi. Ook is ze blij met de kansen van haar werkgever om haar talenten verder te ontwikkelen en in te zetten voor kinderopvang.

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“Die dag – dát moment waarop zij zichzelf overwonnen – vergeten die jongens nooit meer.”

Veel verschillende banen heeft ze gehad. Maar werken op een bso in de natuur vindt Marja Kleijn het allerleukst. In de natuur komt het aan op samenwerken en elkaars talenten gebruiken. De groepsdynamiek die dan ontstaat, is volgens Marja nergens mee te vergelijken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.