Kinderopvang is een heel belangrijke sector waarvan de waarde vaak wordt onderschat.

- Dion Veurink

Dion Veurink is 20 jaar en vierdejaarsstudent Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE) aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ze werkt naast haar studie als clustermanager bij Kinderwereld. Dion ervaart dat door studie en werk te combineren, je nog veel meer uit je opleiding haalt. Praktijksituaties van de werkvloer neem je mee naar school, en wat je leert op school kun je direct toepassen. Boeiend en waardevol!

Robin vangt op dat je nooit genoeg kansen kunt pakken!

Dankzij jou Dion

Dion, waarom koos je voor de studie Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE)?

“Ik wilde vroeger altijd juf worden, maar later trok het management mij ook steeds meer. Deze studie brengt mijn interesses precies bij elkaar: werken met kinderen en dat binnen een managementfunctie.”

Hoe heb je de stap gezet om studie en werken in kinderopvang te combineren?

“Ik liep in mijn derde jaar stage bij Kinderwereld en heb daarna gesolliciteerd op de functie van locatiehoofd. Het tweede deel van jaar 3 deed ik een deeltijd minor Human Resourch Management (HRM), dat maakte dat ik werk en studie goed kon combineren. In het vierde jaar van de opleiding loop je drie dagen per week stage en ik vul de stage in met een betaalde functie, inmiddels als clustermanager. Ik geef leiding aan vier locaties van Kinderwereld en ben het eerste aanspreekpunt voor ouders, medewerkers, de GGD, scholen en andere externe partners. Ik maak onder andere het basisrooster en houd functioneringsgesprekken. Ik ben weliswaar nog jong, maar mijn ervaring is dat als je je inzet voor het team, hard werkt en open bent, leeftijd eigenlijk geen belangrijke rol speelt.”

Waarom werk je graag in kinderopvang?

“Ik vind kinderopvang een heel belangrijke sector waarvan de waarde nog vaak wordt onderschat. Het is echt een plek waar kinderen worden gestimuleerd in hun ontwikkeling en waar veel aandacht is voor ieder kind. De kwaliteit is hoog en dat wil ik ouders graag laten zien. Daarom besteed ik veel aandacht aan goede communicatie, eerlijk en transparant zijn.”

Wat leer jij van kinderen, of wat leren zij van jou?

“Ik sta niet vaak op de groep, maar als ik op de groep sta vind ik het altijd weer heerlijk om te ervaren hoe open en eerlijk kinderen zijn. Ik denk zelf vaak ook ‘out-of-the-box’. Kinderen hebben, net als ik, vaak de gekste ideeën en zien veel minder problemen. Dat stimuleert mij ook altijd weer om te kijken naar nieuwe kansen en mogelijkheden.”

Heb je tips voor studenten die nog aarzelen over werken in kinderopvang, naast hun studie?

“De combinatie van studie en werken bevalt heel goed en kan ik zeker aanraden. Je leert direct in de praktijk wat wel en niet werkt en je neemt praktijksituaties ook weer mee naar de studie. Mijn tip: ben je enthousiast over een vacature, neem dan zeker contact op met je begeleider van school om te kijken wat kan. Want misschien voldoe je nog niet aan alle eisen, maar kijk samen wat mogelijk is. Denk daarbij alvast een stapje vooruit en laat blijken waarom de organisatie vooral voor jou moet kiezen!”

Wil jij net als Dion je studie ook combineren met werken in de dagelijkse praktijk? Bekijk de mogelijkheden voor een bijbaan hier.

Dion Veurink

Kinderwereld/Hogeschool Windesheim
Clustermanager/student Pedagogisch Management Kind en Educatie

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

Lorena Torres aan het werk kinderopvang in Maarssen

“Écht iets kunnen betekenen voor een kind. Dat is belangrijk.”

Bouwen aan de toekomst van Nederland én het kind in je zelf terugvinden. Dit maakt het beroep van pedagogisch medewerker voor Lorena Torres zo mooi. Ook is ze blij met de kansen van haar werkgever om haar talenten verder te ontwikkelen en in te zetten voor kinderopvang.

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“Die dag – dát moment waarop zij zichzelf overwonnen – vergeten die jongens nooit meer.”

Veel verschillende banen heeft ze gehad. Maar werken op een bso in de natuur vindt Marja Kleijn het allerleukst. In de natuur komt het aan op samenwerken en elkaars talenten gebruiken. De groepsdynamiek die dan ontstaat, is volgens Marja nergens mee te vergelijken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.