Toen ik na drie weken mijn neus om de hoek stak, zag ik hem vrolijk spelen in de poppenhoek. Ik schoot vol.

- Chardina van Straalen

Chardina van Straalen weet als geen ander dat je in kinderopvang het verschil kunt maken. Neem bijvoorbeeld Sem. Toen hij op de kinderopvang kwam, was het een teruggetrokken jongetje. Nu is hij veel zelfverzekerder en klaar voor de basisschool.

Sem vangt op dat hij in zijn eigen tempo verder komt

Dankzij jou Chardina

“‘Bedankt! Jullie hebben een vent van hem gemaakt’, zei Sems moeder toen hij naar de basisschool ging. Ik begrijp zo goed wat ze zegt. Ik zie een zelfverzekerde jongen die klaar is voor de basisschool. Wat een verschil met die teruggetrokken dreumes van het begin.” 

“Sem* was 18 maanden oud toen hij bij onze kinderopvang kwam. Kinderen zijn op die leeftijd vaak eenkennig. Hij had het extra lastig, omdat zijn ouders net waren gescheiden en hij in zijn jonge leventje al vaak was verhuisd. Sem was stil en bleef het liefst aan de hoge tafel zitten waar hij alles kon overzien. Omdat ik er vijf dagen per week was, klampte hij zich aan mij vast. Als ik ’s middags eerder naar huis ging, huilde hij hartverscheurend.” 

In zijn eigen tempo
“We observeren ieder kind en maken een plan van aanpak. Bij Sem spraken we af dat hij bij activiteiten bij mij op schoot mocht blijven zitten. Zo zaten we samen op de grond en speelde hij met anderen met de blokken. In zijn eigen tempo lieten we hem steeds meer los. Maar toen ging ik op vakantie. Hoe moest het nu met Sem? Met een knoop in mijn maag ging ik weg.” 

“Toen ik na drie weken mijn neus om de hoek stak, zag ik hem vrolijk spelen in de poppenhoek. Ik schoot vol. Dat was voor mij de bevestiging. Als je een plan hebt gemaakt op basis van observaties, informatie van thuis en jouw pedagogische kennis, dan mag je daarop vertrouwen.” 

Over zijn bol aaien
“Laatst kwam ik Tyler* tegen in de supermarkt. Ik zag in die puber van 1.80 meter nog steeds dat jongetje met zijn grote groene ogen en blonde haar. Niet te ‘jufferig’ doen, cool blijven, dacht ik. Maar ik moest me bedwingen om niet over zijn bol te aaien. Toen ik met zijn moeder praatte, zei hij opeens: ‘Ik weet nog wel wie je bent hoor, je staat in mijn plakboek met knutselwerkjes van het kinderdagverblijf.” 

Je leert veel, ook over jezelf
“Dit vak brengt je zoveel. Ook persoonlijk, want door de kinderen leer je veel over jezelf! Er zijn nu allerlei mogelijkheden om via een bbl-traject je diploma voor kinderopvang te halen.  Nieuwsgierig? Bel gewoon naar een kinderopvangorganisatie bij jou in de buurt en vraag om meer informatie. Ik wil organisaties oproepen: gooi je deuren open en laat zien wat een fantastisch werk het is!” 

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd. 

Wil je ook je verhaal delen? Dat kan! Maak in 3 simpele stappen jouw eigen verhaal en upload een leuke foto van jezelf. Daarna kun je jouw verhaal delen op social media. Wie weet inspireer jij anderen om ook in kinderopvang te komen werken! #1voor1

Chardina van Straalen

De Kleine Wereld
Pedagogisch medewerker groep 0-4 jaar
Bbl-opleiding Pedagogisch Medewerker
Werkte 20 jaar in kinderopvang. Sinds januari 2022 werkt ze in de marketing.

Is werken in kinderopvang ook iets voor jou?

Lees meer verhalen

“Kinderen weten vaak niet waar het eten vandaan komt. Daarom bedacht ik het spel ‘Appelmoes groeit in een potje’.”

Proeven moet, lekker vinden niet. Nancy Aerts gaat twee keer in de week met een schoteltje met eetbare dingen zoals kaviaar, kroepoek en zeewier rond. Zo ontdekken kinderen hoeveel verschillende smaken er zijn. Ook mogen ze van haar lekker vies worden. Volgens Nancy is dat goed voor hun sensitieve ontwikkeling.

“Ik wil kinderen meegeven dat ze altijd open en eerlijk kunnen zijn. ”

Gewoon een beetje oppassen. Volgens Samantha van der Klauw is kinderopvang veel meer dan dat. Ze volgt de ontwikkeling van kinderen en gaat daarover in gesprek met ouders. Ook leert ze de kinderen dat eerlijkheid het langst duurt, ook als het niet makkelijk is om dat toe te geven.

“Tot die tijd wil ik Luuk zoveel mogelijk meegeven, zodat hij straks zo stevig mogelijk in zijn schoenen staat.”

Net even dat duwtje in de rug geven. Dat doet Nick Goossens bij zijn vier mentorkinderen. Hij kijkt onder andere naar hoe het gaat met praten, hun sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid. Zijn kennis en vaardigheden als onderwijsassistent komen daarbij heel goed van pas.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.