Ik wil dat kinderen leren dat ze zichzelf mogen zijn en ruimte mogen geven aan hun eigen fantasie.

- Caitlin de Wit

Caitlin de Wit (22 jaar) zit in het vierde jaar van de studie Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE), maar doet veel meer dan studeren alleen. Naast haar studie is ze oprichter van Buddy to Buddy Amersfoort, een organisatie die vluchtelingen koppelt aan inwoners van haar stad, heeft ze een eigen webshop én werkt ze als pedagogisch medewerker op de bso. Afwisseling, nieuwe ervaringen en bijdragen aan de maatschappij, dat is wat Caitlin drijft.

Charlotte vangt van Caitlin op dat je je eigen keuzes mag maken!

Dankzij jou Caitlin

Caitlin, vertel eens over je keuze voor de studie Pedagogisch Management Kind en Educatie?

“In eerste instantie begon ik met Business Management, maar dat vond ik al snel te theoretisch. Ik zocht een studie met meer afwisseling tussen theorie en praktijk, waarin management aan bod komt maar ook ondernemerschap. Ik wilde graag meer leren over werken met kinderen, bijvoorbeeld in kinderopvang, maar ook daarbuiten. En dat komt in deze studie bij elkaar.”

En, wat heb je inmiddels gezien van de praktijk?

“In de eerste twee jaar heb ik op kinderdagverblijven stagegelopen en eerlijk gezegd vond ik de leeftijd van twee tot vier jaar best pittig! In mijn derde jaar heb ik gekozen voor iets heel anders, namelijk voor een stage als kwaliteitsmedewerker bij een justitiële jeugdinrichting. Zeker niet makkelijk, maar wel heel leerzaam. In het vierde jaar heb ik voor een stage op de bso gekozen, daar ben ik in oktober gestart en vanaf het begin wilde ik ook graag op de groep meelopen. Dat kon! Sinds december werk ik als oproepkracht. Ik heb inmiddels driekwart van mijn opleiding afgerond, dus ik kan gewoon als intallig, dus niet als ‘extra’ kracht, worden ingepland.”

Wat vind je leuk aan werken op de bso?

“Ik vind het super om met kinderen in gesprek te gaan over hoe zij de wereld zien. Kinderen hebben zo’n eigen fantasie en dat is zo leuk om in mee te gaan. Ik kan erg genieten van samen spelletjes doen, aan tafel met een groepje kinderen. Maar ook om met de hele groep het bos in te gaan en spellen te doen als levend stratego.”

Wat vind je belangrijk om mee te geven aan kinderen?

“Ik wil graag dat kinderen leren dat ze zichzelf mogen zijn en ruimte mogen geven aan hun eigen fantasie. Dat ze zich mogen ontwikkelen in hun eigen tempo. Ik vind het heel tof om te zien hoe kinderen hun eigen spel ontdekken. Hoe ze, als ik ze iets aanbied, zelf verder aan de slag gaan, met hun eigen ideeën.”

En wat heb je zelf geleerd van de kinderen?

“Samenspelen en meedoen met de groep is natuurlijk belangrijk voor kinderen. Maar ik heb inmiddels ook gezien dat als een kind even alleen wil spelen, of graag bij ons als pedagogisch medewerkers is, dat dat ook helemaal oké is. Het is vooral belangrijk om steeds te kijken wat een kind nodig heeft.”

Heb je nog tips voor andere studenten die een studie met een baan willen combineren?

“Door je studie met stages en werk te combineren kun je heel goed ontdekken wat je wel en niet leuk vindt. Dus gebruik die tijd daar vooral voor! En probeer ook eens wat anders dan wat voor de hand ligt. Vind je een bedrijf of organisatie interessant en wil je daar rondkijken, stuur desnoods een open sollicitatie. Er zijn bijna altijd wel mogelijkheden.”

Wil jij net als Caitlin je studie ook combineren met werken in kinderopvang? Ontdek de mogelijkheden voor een bijbaan hier.

Weet je al waar straks, na het afronden van je studie, je ambities liggen?

“Ik weet het nog niet precies, maar ik weet wel dat ik geen negen-tot-vijf persoon ben. Ik heb liever drie flexbanen dan één vaste. In de toekomst wil ik wel heel graag met kinderen blijven werken. Het liefst met kinderen die het wat minder goed hebben en kijken hoe ik daaraan bij kan dragen.”

Caitlin de Wit

Student Pedagogisch Management Kind en Educatie

Wil jij ook werken in kinderopvang?

Lees meer verhalen

Lorena Torres aan het werk kinderopvang in Maarssen

“Écht iets kunnen betekenen voor een kind. Dat is belangrijk.”

Bouwen aan de toekomst van Nederland én het kind in je zelf terugvinden. Dit maakt het beroep van pedagogisch medewerker voor Lorena Torres zo mooi. Ook is ze blij met de kansen van haar werkgever om haar talenten verder te ontwikkelen en in te zetten voor kinderopvang.

“Ik breng de kinderen kennis over en respect voor de natuur bij. ”

Een baan met impact. Die vond Pepijn Verbrugge bij een bso in de natuur. Hij leert kinderen over de natuur over en er respect voor te hebben. Hij hoopt dat ze zich daardoor tot duurzame wereldburgers ontwikkelen.

“Die dag – dát moment waarop zij zichzelf overwonnen – vergeten die jongens nooit meer.”

Veel verschillende banen heeft ze gehad. Maar werken op een bso in de natuur vindt Marja Kleijn het allerleukst. In de natuur komt het aan op samenwerken en elkaars talenten gebruiken. De groepsdynamiek die dan ontstaat, is volgens Marja nergens mee te vergelijken.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.