Als kinderen stout zijn, is dat een teken dat ze zich veilig voelen.

- Angelique van Geest

Kinderen die extra hulp nodig hebben om goed op de basisschool te starten. Met die kinderen werkt Angelique van Geest. Ze volgt hun ontwikkeling en pakt dingen aan die moeilijk zijn voor de kinderen. Samen met ouders.

Kila vangt op dat ze best een keertje stout mag zijn

Dankzij jou Angelique

“Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben voor een goede start op de basisschool komen op de peutergroep waar ik werk. Denk aan kinderen die de taal nog goed niet spreken, kinderen met een motorische achterstand of gedragsproblemen. Zij worden doorgestuurd door het consultatiebureau. We volgen hun ontwikkeling, gaan aan de slag met de dingen die lastig zijn en werken iedere zes weken aan een nieuw doel. We betrekken ouders zoveel mogelijk.”

Blauwe pretoogjes
“Vorige week stapte de driejarige Mark* met een dikke grijns de drempel over met zo’n blik van: ik heb er zin in! Zijn moeder liep er vlak achter met tranen in haar ogen. Is dit dezelfde knul die een jaar geleden iedere dag door zijn ouders krijsend aan ons werd overgedragen? Wat hebben we vaak gedacht: gaat dit wel goedkomen? Willen we niet te snel? Mark had veel last van de spanningen tussen zijn ouders. Zij waren net gescheiden. Als ik hem zie spelen met zijn blauwe pretoogjes, realiseer ik me hoe goed het nu met hem gaat.”

Blozende toetjes volgesmeerd met chocolade
“Als kinderen stout zijn, is dat een teken dat ze zich veilig voelen. We noemen het ‘boeven’. Natuurlijk zeg ik dat het niet mag, maar ik sluit altijd positief af met een knuffel of een high five. Zo voelen ze dat ik hen nog steeds lief vind. Laatst gingen we knutselen met chocoladereepjes. Alles lag klaar. Bas* en Kila* zitten onder tafel. Ik vraag: ‘Wat zijn jullie aan het doen?’ ‘Picknicken … ’ ‘Wat eten jullie?’ ‘Niks …’ Ik vertrouw het niet helemaal, buk en zie twee paar ogen die me schuldbewust aankijken. Blozende toetjes volgesmeerd met chocola en een vloer bezaaid met lege wikkels. Ik kan mijn lachen bijna niet inhouden. Ik heb het hen op laten ruimen en laten nadenken over een oplossing voor het knutselen.”

“Het mooie van dit werk is dat je elke dag weer bijdraagt aan de ervaringen die kinderen nodig hebben om zich te ontwikkelen.”

*Vanwege privacyredenen zijn de namen van de kinderen in dit verhaal gefingeerd.

Wil je ook overstappen naar kinderopvang? Zo doe je dat.

Wil je ook je verhaal delen? Dat kan! Maak in 3 simpele stappen jouw eigen verhaal en upload een leuke foto van jezelf. Daarna kun je jouw verhaal delen op social media. Wie weet inspireer jij anderen om ook in kinderopvang te komen werken! #1voor1

Angelique van Geest

KION kinderopvang
Pedagogisch medewerker peutergroep
Mbo-opleidingen Sociaal Pedagogisch Medewerker en Sociaal Pedagogisch Werker Jeugdzorg
Werkt 4 jaar in kinderopvang

Is werken in kinderopvang ook iets voor jou?

Lees meer verhalen

“Hoe kun je de dag nu beter beginnen dan met zo’n heerlijke groepsknuffel?”

Hameren op regels dat werkt volgens Lotte Visser niet. In plaats van zeggen wat niet mag, kun je beter zeggen wat je wel wilt zien. Daarnaast ziet ze dat kinderen niet alleen van haar leren, maar ook van elkaar. Daar geniet ze iedere dag van.

“Het is niet belangrijk dat het mooi wordt, het gaat om het ontdekken van materialen.”

Kinderen die hun eigen creativiteit ontwikkelen. Dat ziet Esther Timmerman het liefst. Ze heeft een kast vol materialen waarmee de kinderen aan de slag gaan. Dat is goed voor hun ontwikkeling, fantasie en zelfstandigheid.

“Soms kun je voor een kind écht het verschil maken.”

Invalwerk is afwisselend. Dat vindt flexwerker Larissa Brouwer. Met de grote kinderen knutselt en voetbalt ze en met de kleintjes knuffelt ze. Ook is haar flexwerk goed te combineren met haar studie ‘Creative Business’. Werken in kinderopvang is volgens haar het meest dankbare werk dat er is.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.